Svar: Næring nok

4. marts 2023

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter er blevet mere glad for at spise og nyder at sidde med lidt mad i hånden selv - det er super godt:)

Nu, hvor hun er 7 måneder, så vil det være passende med 4 flasker i døgnet, og jeg tænker umiddelbart, at det netop er dette behov, som jeres datter begynder at vise. Det er højst sandsynligt derfor, at hun begynder at afvise nogle af sine flasker.

Jeg vil anbefale, at de 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres datter ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, i stedet skal hun her tilbydes lidt større mellemmåltider og vand af kop. Og så skal hun nu også begynde at sove nogle sammenhængende timer efter midnat:)

Mit forslag til en dagsplan ser derfor nu således ud:

Tidlig morgen ca. 05: Flaske og sover videre ind til ca. 7.30, hvor dagen begynder.

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske, mellemmåltidet erstatter flasken her.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Må gerne få rester fra aftensmaden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl. 13.

Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Får evt. en powernap som nu - og skal ikke længere have flaske først. Måske begynder hun stille og roligt at kunne springe denne lur over...

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad til hånden, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske sig igennem. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl. 20 - tidspunktet kan dog godt ligge lidt tidligere eller lidt senere, det kommer ...

Annonce

... an på, hvorvidt hun bibeholder en 3. lur sidst på eftermiddagen.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes flaske igen.

Når flaskerne fjernes formiddag og eftermidag, så giver det naturligt mere plads til rigtig mad i maven, hvilket på sigt også vil give mere mæthed, så hun vil begynde at kunne sove igennem om natten. At sove igennem i denne alder vil være at sove 5-6 timer uden mælk. f.eks. fra 23.30 til 05. Det vil være et realistisk mål.

Det er vigtigt, at du stadig tilsætter mme til hendes grød og mos, så hendes skemad stadig energiberiges på denne måde. Derudover er det godt, hvis du kan variere hendes indtag af forskellige fødevarer - både fordi hun har en naturlig lyst til at smage og putte i munden lige nu, som er vigtigt at udnytte, men også fordi det naturligt sikrer, at hun ikke kommer til at mangle næringstoffer. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg tænker også, at du har en vigtig pointe i, at hun nok forbinder flasken med søvn, og det er netop godt nu at vænne hende til, at hun ikke behøver flasken for at sove. Dette lærer hun f.eks. også, når I fjerner flasken om formiddagen eller fjerner flasken før dagens 3. lur.

Om aftenen er det på samme måde rigtig godt, hvis hun kan vænnes til ikke at falde i søvn med sin flaske i munden - så hvis det lige nu lykkes at få hende til at drikke den, fordi det foregår stående, så fred være med det, - det kan der også være noget positivt ved;)

Det kan dog sagtens tænkes at i takt med, at hun "kun" får flaske 4 gange i døgnet, så vil lysten til den også blive større, så hun igen gerne vil tage imod den, og når den så ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så sikrer den stadig plads til rigtig mad i maven :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren